את מי ניתן לתבוע בגין פריצה?
אפשרות אחת העומדת בפני חלק ממי שחווה פריצה, היא תביעת הגופים האמונים על ההגנה של הבית או העסק.
חלק מן הבניינים עובדים מול חברת שמירה אשר מספקת שומרים כדי להגן על הדירות, בתים אחרים עשויים להפעיל מערכת אזעקה אשר מופעלת על ידי חברת אבטחה כלשהי, וייתכנו פתרונות נוספים אשר מערבים שירותים שנועדו להגן על הבית ולמנוע פריצות שכאלה.
כך, ניתן לתבוע את הגופים הללו על כך שנכשלו בעבודתם ולדרוש מהם פיצויים בגין הפריצה.
אך לא תמיד ישנם גופים שכאלה, ובתים רבים נותרים ללא הגנה חיצונית כלשהי וכך ללא מי שיישא את האחריות על הפריצה.
אך ישנו יעד נוסף שניתן לדרוש ממנו פיצויים באמצעות תביעה, והוא חברת הביטוח.
פוליסות ביטוח רבות כוללות סעיפים הקשורים בפריצה ובשוד, וכך ניתן להפעיל את הפוליסה ולדרוש את הפיצויים מחברת הביטוח עצמה.
בדקו היטב את הפוליסה
יש לזכור שלא כל פוליסת ביטוח אכן תוכל לפצות אותנו על הפריצה, וגם אם תוכל לפצות, לאו דווקא תפצה על כל היקף הנזק שנגרם.
לכן אין להיות שאננים, ויש לבדוק היטב את פוליסת הביטוח כדי לוודא שהיא כוללת את הסעיפים הרלוונטיים.
עלינו להתייחס במיוחד לנקודות הבאות:
- ביטוח תכולה או מבנה:
פוליסות ביטוח לבתים ולעסקים מחולקות לשני סוגים – ביטוח תכולה וביטוח מבנה.
ביטוח התכולה מאפשר קבלת פיצויים על נזק שנגרם לפריטים ולאביזרים שנמצאים בבית או בעסק, ואילו ביטוח מבנה עוסק בנזקים שנגרמים לאלמנטים האדריכליים של המבנה.
כך, ביטוח תכולה הוא שרלוונטי יותר עבור מקרים של פריצה, מכיוון שעיקר הנזק הוא תוצאה של שוד וביטוח תכולה הוא זה שעוסק בו.
מצד שני, ישנה חשיבות גם לביטוח מבנה, מכיוון שפעמים רבות נגרם נזק גם לאלמנטים האדריכליים במהלך הפריצה – לרוב, הקורבן העיקרי מבין האלמנטים הללו הוא הבריח של דלת הכניסה.
לכן יש לבדוק היטב איזה פוליסת ביטוח יש לנו והאם היא אכן רלוונטית לנזק שנגרם לנו.
- כיסוי מקרים של פריצה:
נקודה נוספת שיש לוודא היא שהביטוח אכן מכסה מקרים של פריצה.
לרוב פריצה היא אחד מן התרחישים אשר כלולים בפוליסות הבסיסיות ביותר של ביטוח תכולה, אך אין בכך חובה, וניתן למצוא פוליסות ביטוח תכולה מוזלות אשר אינן כוללות סעיף של פריצה.
בנוסף לכך, פוליסות לביטוח מבנה פחות רגילות לכסות נזקים שנגרמו כתוצאה מפריצה, וכך עשוי להיווצר מצב שלא יהיה מענה לנזק שנגרם לדלתות ולאלמנטים אדריכליים נוספים כתוצאה מהפריצה.
- אילו פריטים הביטוח מכסה:
גם כאשר ישנו סעיף של פריצות בביטוח התכולה, פוליסת הביטוח לאו דווקא מכסה את כל סוגי הפריטים שעשויים להיגנב, וכך לא תמיד יהיה פיצוי מלא כנגד הנזק שנגרם.
פוליסות הביטוח הבסיסיות אשר מכסות מקרים של פריצה נוטות שלא לתת פיצוי כספי על מסמכים שנגנבו, כרטיסי טיסה, כרטיס אשראי וכדומה.
בנוסף, יינתן פיצוי על תכשיטים ופרטי אמנות יקרים שנגנבו רק אם השווי שלהם לא עולה על 10% מסכום ביטוח התכולה, ואילו כאשר מדובר בכסף מזומן, גובה הפיצוי יהיה עד 50% בלבד.
יחד עם סעיפים נוספים, פוליסת הביטוח עשויה לכסות פריצה רק באופן חלקי, אלא אם משדרגים אותה לפוליסה יקרה יותר אשר מכסה מגוון רחב יותר של פריטים.
- מה תנאי המיגון עבור הביטוח:
חלק גדול מפוליסות הביטוח כוללות בסעיף הפריצה שלהם תנאים מסוימים שהמבוטח חייב לעמוד בהם כדי שיהיה זכאי לקבל את הביטוח.
התנאים הללו הם לרוב תנאים הקשורים במיגון של הבית – בין אם מדובר על אפשרויות נעילה שונות או שימוש במערכות אזעקה ואבטחה.
באם פוליסת הביטוח אכן מתנה את הפיצויים במיגון שכזה של הבית והמבוטח לא ביצע את המיגון כנדרש, חברת הביטוח פטורה מאחריות ואנו עלולים להישאר ללא פיצוי.
הגשת תביעה נגד חברת הביטוח בגין שוד ופריצה
אחד מן הצעדים הראשונים לאחר הפריצה הוא התקשרות עם חברת הביטוח והגשת תביעה כדי להפעיל את הפוליסה.
מבחינת החוק, אין חובה לעשות זאת מיד וניתן לתבוע את הביטוח בגין שוד ופריצה עד ל-3 שנים ממועד המקרה, אך ככל שהתביעה תוגש מאוחר יותר כך יהיה קשה יותר למבוטח להוכיח את הנזק שנגרם לו והוא עשוי לסכן את היקף הפיצויים שיקבל.
חברת הביטוח מצידה, תבקש להעריך את הנזק, והיא עשויה לעשות זאת באמצעות התקשרות עם המשטרה ובאמצעות אנשי מקצוע מטעמה.
לבסוף תורכב רשימת הפריטים שנגנבו, וחברת הביטוח תפצה את המבוטח על השווי שלהם – אך הפיצוי הזה יכול לבוא בשתי צורות, ויש לבדוק את פוליסת הביטוח לגופה כדי לדעת כיצד ייקבע הפיצוי:
- ערכי כינון:
פיצוי ישן מול חדש – חברת הביטוח מפצה את המבוטח בסכום ששילם עבור רכישת הפריטים.
באופן הזה, הבלאי שהצטבר בפריטים שנגנבו לא ישפיע על גובה הפיצוי, וכך יהיה ניתן לקנות פריטים חדשים אשר יחליפו את אלו שנגנבו ללא הפסדים.
- ערכי שיפוי:
חברת הביטוח מפצה את המבוטח בסכום המתאים לשווי השוק של הפריטים שנגנבו בעת הגניבה.
הדבר יכול להטיב עם פריטים שהעלות שלהם הייתה עשויה לעלות עם הזמן – בין אם מדובר בפריטים שיש להם היבט של השתבחות, או עתיקות ופריטים נדירים שהערך שלהם עולה עם הזמן.
מצד שני, ישנם פריטים רבים שהערך שלהם דווקא יורד עם הזמן, ומכשירים אלקטרונים רבים עשויים לאבד אחוז גבוה מהערך שלהם תוך שנים בודדות בלבד, כך שהפיצוי שיינתן כנגדם לא יכסה את ההוצאה הכרוכה בקנייה של מכשיר חדש.
כיצד חברות הביטוח מנסות להתנער מאחריות
יש לזכור שחברות הביטוח פועלות קודם כל מתוך אינטרס כלכלי, ולכן הן ישאפו למזער את ההוצאות שלהן ככל שהן יכולות.
כדי לעשות זאת, סביר להניח שחברות הביטוח יפעילו אנשי מקצוע מטעמן אשר יבדקו היטב את מקרי הפריצה ואף יתשאלו את המבוטח, הכל במטרה לנסות למצוא פרצה כלשהי שתפטור אותם מתשלום הפיצויים בחלקם או במלואם.
בין השאר, חברות הביטוח עשויות להעלות טענות שונות כנגד המבוטח במטרה לנסות ולהתנער מאחריות:
- אי עמידה בתנאי המיגון: פוליסות ביטוח אשר כוללות בסעיף הפריצה שלהן תנאי מיגון ככל הנראה יגררו ניסיון של חברת הביטוח לטעון שהמבוטח לא עמד בתנאים.
- אין כיסוי עבור רכוש מסוים: רוב פוליסות הביטוח מסייגות פריטים מסוימים מחובת הפיצויים, וכך הן עשויות לנסות ולהכליל פריטים רבים ככל האפשר מרשימת הפריטים שנגנבו בקטגוריות שאינן חייבות בפיצוי.
- שיעור הנזק מופרך: חברות הביטוח ככל הנראה ינסו להפריך את רשימת הפריטים שמסר המבוטח ולטעון שהיא שקרית ושמופיעים בה פריטים שמעולם לא היו ברשות המבוטח.
התנהלות נכונה מול חברות הביטוח
לאור הניסיונות הרבים של חברות הביטוח להתנער מאחריות, חשוב לדעת כיצד להתנהל נכון מולן.
מכיוון שמדובר בפריטים שנגנבו, לא תמיד יהיה קל להתמודד היטב מול הטענות של חברת הביטוח, ולכן לפעמים כדאי גם להקדים תרופה למכה ולהכניס לשגרה שלנו צעדים מסוימים שיסייעו לנו במקרה ונהיה קורבן לפריצה.
כך, ניתן למנות שלוש המלצות מרכזיות שעשויות לסייע לנו באם ניאלץ לתבוע את חברת הביטוח בגין פריצה ושוד:
- שמרו קבלות: יש לשמור קבלות עבור כל קנייה, ובמיוחד עבור קניות גדולות – בבוא היום הנוראי, הקבלות הללו יהוו הוכחה חותכת לכך שהפריטים אכן היו ברשותכם ואכן נגנבו מכם.
- בעת פריצה, פנו למשטרה: הצעד הראשון בפריצה תמיד צריך להיות פנייה למשטרה – חוקרי הפריצות יהוו צד שלישי וחסר אינטרסים שהעדות שלו תהיה החזקה ביותר, וכך היא תוכל להכריע חילוקי דעות שיתעוררו ביניכם לבין חברת הביטוח.
- היעזרו באנשי מקצוע: חברת הביטוח ככל הנראה תמנה אנשים מטעמה, מומחים, שמאים וחוקרים, אשר יחקרו היטב את מקרה הפריצה, וכולם יפעלו למען האינטרס של חברת הביטוח – כנגדם, כדאי להפעיל אנשים שהאינטרס שלהם הוא לסייע לכם, כמו שמאי פרטי ואף עורך דין, שפוליסת הביטוח אמורה לכסות את ההוצאות שלכם עבורם.